Dag 3

23 april 2009 - Meknes, Marokko

Van Beni Mellal naar Meknes

Vandaag staat er weer een flinke rit op het programma. Eerst een heerlijk ontbijt in de eetzaal van het hotel en dan weer de auto in. Eerst komen we in Kasba Tadla. Dit is een oude garnizoensstad waar niet zo erg veel te zien is, behalve een leuke brug met boogjes. Toevalligerwijs rijden we direct aan de goede kant de stad in, zo over de brug. Hier besluiten we een stukje te lopen. Al snel blijkt dat we in de auto-reparatie wijk zitten. Links en rechts van de weg zitten allemaal kleine garages waar allerhande voertuigen worden gerepareerd of voorzien van dakdragers voor vervoer van schapen. Eenmaal weer onderweg besluiten we om toch maar een stukje om te rijden naar de bronnen van Oum Er Erbia. Ajajaja, in the Lonely Planet stond al iets over dirt roads. Het blijkt dat we meer dan een uur over een hobbelig gravelweggetje moeten rijden. Als we maar geen lekke band krijgen!! Gelukkig komen er weinig tegenliggers op dit smalle weggetje. Het is zeker de moeite waard om zover om te rijden, de omgeving is erg mooi en eenmaal aangekomen bij de bronnen hebben we al stapels foto’s geschoten van het prachtige berggebied. De bronnen bestaan eigenlijk uit 4 kleinere bronnen die bij elkaar het begin van de langste rivier van Marokko vormen. Uiteraard loopt er ongevraagd een gids met ons mee.

Hmm ja als Marko naar hem luistert en doet wat ie zegt (proeven dat het water zout smaakt), dan ontkom je er niet aan om hem wat te betalen. Nou, vooruit dan maar. Manon maakt nog een foto van een klein mannetje en geeft hem een muntje. Hij is helemaal in z’n nopjes en zit 5 minuten later nog te kijken of hij water ziet branden.

Vanaf de bronnen rijden we verder richting Azrou. De weg is nog steeds smal en bochtig, maar merendeels verhard en met wat minder kuilen. In Azrou kopen we nog lekker een zak chips en een fles cola alvorens we weer verder rijden naar Meknes. Meknes is een grote stad met drie wijken: de oude Medina, de koningsstad en Ville Nouvelle. In de laatste wijk vinden we na wat zoeken Hotel Majestic. Dit hotel staat in allebei de reisgidsen als budgethotel omschreven, maar ook hier is de inflatie toegeslagen. Ach, het valt wel mee en we besluiten om de ruime kamer met douche en wc toch maar te nemen. Na een lekkere douche eerst maar eens wat eten. Wederom vertrouwen we op de reisgidsen en zoeken naar restaurant Le Dauphin. Al vrij snel gevonden, maar het is ondertussen een restaurant met torenhoge prijzen in plaats van het geroemde budget restaurant van weleer. Mooi niet dus. Gelukkig vinden we snel een andere tent waar we een lekkere hamburger met patat eten. Tenslotte naar een internet cafe om ons reisverslag te uploaden. Morgen zullen we Meknes en omgeving verder gaan verkennen.

Groetjes uit het verre Marokko

1. Frans:
    23 april 2009
    Owwww....wat leuk om jullie verhalen te lezen. Krijg ineens sterke behoefte om zelf weer een reis te boeken :)
    Heel veel plezier nog en geniet er van!!!
  2. Van Dattum:
    23 april 2009
    Inderdaad aanstekelijk, Manonnetje.
    Ik reis met jullie mee. De nieuwe roman van Abdelkader Benali ligt op m'n nachtkastje en vanavond zet ik een dvd'tje van Najib Amhali op :-)