dag 9

28 april 2009 - Marrakesh, Marokko

We zijn lekker vroeg wakker en stappen al om half 8 in de auto op weg naar Marrakesch. We zien weer vanalles onderweg en maken dankbaar gebruik van de usb functie van onze autoradio, ja ik heb voor niks een cassettebandje thuis gemaakt ;-) We maken veel foto's en nog wat filmpjes onderweg. Ik rij ook nog even een stukje ... Marko heeft de hele vakantie gereden en nu kan ik toch zeggen dat ik ook in Marokko autogereden heb.

We rond een uur of elf komen we in Marrakesch aan en zoeken eerst een cafe waar we een lekker bakje koffie en the de menthe nemen. We gaan nog even kijken wat we hier op onze laatste vakantie dag nog willen zien en dan gaan we weer op weg. Onze eerste stop is de jardin menara, een park met een aangelegde vijver, oftewel een heeeeeele grote betonnen bak met aan de ene kant een kleine tribune en aan de andere kant een paviljoen. we lopen om de vijver heen en maken foto's van de omgeving, de vijver en het paviljoen. De rest van het park bestaat vooral uit een olijfgaard. Er lopen wat mannetjes met koopwaar en er staan twee dromedarissen waar je een ritje op kan maken, nou als ik dat ooit ga doen dan doe ik dat wel in de woestijn ;-) .... als!!!

We gaan verder Marrakesch in om een hotel te zoeken, we kunnen daar onze bagage achterlaten zodat we de gehuurde auto kunnen terugbrengen. Het duurt even maar dan hebben we een mooi, goed betaalbaar hotel gevonden en brengen we de auto terug. Ook dat duurt even maar uiteindelijk wordt het wachten beloond we hoeven minder te betalen dan we dachten ;-)

We hebben nu niet zoveel tijd meer maar we gaan op pad en zien wel wat we nog vand e stad kunnen zien. Marrakesch is een fijne, sfeervolle stad. Heel fijn om hier te beginnen en onze reis te beiendigen. We gaan naar het palais badii, een kale ruine met inmens grote vertrekken en een groot binnenplein. er is nog erg weinig van het paleis over. De muren worden nog wel druk gebruikt, maar dan door de vele ooievaars die er hun nest hebben.

Na dit paleis gaan we naar het volgende paleis, paleis Bahia. Het begint al met een prachtige tuin vol mooie bomen en bloemen, de eerste tuin die we zien die echt mooi onderhouden wordt. We lopen het paleis in en staan versteld van de grootte ervan, de prachtige vertrekken met gips, betegeling en houtsnijwerk. In de tuin staan palmen schitterend begroeid met paarse en rode bloemen.

Na het paleis lopen we door de medina die hier en daar opgebroken is :-S uhh de paadjes zijn al erg smal en nu is de weg nog weg ook, af en toe moeten we over smalle plankjes om verder te kunnen in een toch best drukke medina is dat nog wel eens grappig te zien ;-) vooral hoe een paar schooljongetjes zich erdoorheen wurmen af en toe. We lopen verder en komen weer bij het beroemde plein van Marrakech en nemen in een cafe onze laatste the de menthe. hmmm lekker hoor met verse munt erin.

We gaan nog even over het plein en eten dan een lekkere tagine in hetzelfde restaurant als de eerste avond van onze vakantie. We besluiten lopend naar ons hotel te gaan en gaan onze koffer in pakken. Morgen weer naar huis :-) het was een mooie vakantie maar het zeker zo leuk om naar huis te gaan ;-)

Tot snel allemaal, knuffelkussss