Dag 1

22 april 2009 - Fes, Fez, Marokko

vertrek richting Brussel waarvandaan ons vliegtuig ons naar Marrakesch brengt.

Daar zitten we dan op Zaventhem airport te Brussel,

Over 1 ½  uur vertrekt ons vliegtuig naar Marrakesch. Vanochtend hebben we de kinders naar school gebracht en afscheid genomen, eerlijk gezegd werd ik vanochtend thuis toch een beetje zenuwachtig, zou het goed gaan met de kindertjes thuis? en hoe zou het daar zijn? enz. even een traantje wegpinken en er dan weer zin in krijgen J Nog gauw mn nieuwe paspoort opgehaald, ja ik was hem vergeten vrijdag te halen ;-) en via kedichem waar we nog wat bollen moesten afgeven ;-) op weg naar Brussel. Daar lekker op tijd aangekomen zien we dat ons vliegtuig nu al 20 minuten vertraging heeft … achja Belgie.

Erachter gekomen dat ik toch nog iets vergeten ben … een los usb stickie, gaan we daarnaar op zoek, hahahaha ja hoor een stickie van 8 GB voor haast 80 euro :-S die zijn niet wijs, we kijken wel in Marokko ;-) We hebben een lekker plekje gevonden bij de gate, heerlijke banken staan er, net niet zacht genoeg om er eens flink in te gaan dutten (al zijn er mensen die daar anders over denken ;-) ) maar fijner dan die normale gate stoeltjes. Voor ons een groot raam waar we mooi de vliegtuigen buiten af en aan zien komen. Nog ruim een uur wachten en we gaan!!!

Na een mooie vlucht, (ik heb de Eiffeltoren, Arc de triomph en de straat van Gibraltar gezien J  ) alleen de krappe vliegtuigplekjes vielen wel wat tegen, zijn we aangekomen in Marrakesch. Even op onze koffer wachten en dan op weg … de eerste onderhandelingen zijn bij de taxi’s … ja hoor een vriendelijke meneer wil ons best naar grote plein brengen … kost wel 200 dirham :-S Dat is ongeveer 20 euro, nou laat maar … we willen niet meer geven dan 50, nou ga dan maar met de bus meneer … oke doen we dat ;-) al snel komt er een mannetje aangelopen die ons voor 70 dirham naar het plein wilde brengen.

Place Jemaa el-Fna

Het unieke tot door unesco werelderfgoed uitgeroepen plein heeft een gruwelijk verleden. Tot de 19e eeuw werden hier op een dag soms wel 45 mensen geëxecuteerd. Gelukkig is daar nu niets meer van te merken, zodra we over het plein lopen waar net een beetje leven in begin te komen snuiven we de sfeer op. Er staan kraampjes met eten, vergeperste sinaasappels, dadels en kruiden.

We zoeken een redelijk geprijsd hotel die we dankzij de lonely planet van Frans prima kunnen vinden. De kamer is schoon alleen voor de douche en de wc moeten we even de gang op. Erg grappig is om te zien dat het gewoon zo makkelijk is (waarom zou je moeilijk doen) wanneer een slot niet meer voldoet dan zet je er gewoon een ander boven en laat je de oude lekker hangen ;-). Heerlijk op vakantie in een ander land!

Na onze spullen in het hotel te hebben gedumpt gaan we op zoek naar een restaurant … het is hier half 6 maar voor ons gevoel dus half 8, we hebben honger. We vinden vrij snel aan de andere kant van het plein een restaurant waar je lekker op het balkon mag gaan zitten met uitzicht over het plein. Omdat ik heb begrepen uit de verslagen van Frans dat een tanjine wel smakelijk moet zijn kiezen we daarvoor, een blikje cola erbij en heerlijk eten. Het is idd heerlijk J .

Na het eten gaan we nog even dwalen langs de soeks, vooral de soeks met instrumenten spreekt ons aan, hmmm Frans zn oogjes uitsteken met een berber gitaar? :P We komen langs veel vrouwtjes die met henna graag een mooie tekening op je hand willen maken …

En als echte touristen trappen we erin ;-) ik vind het altijd al leuk zulke dingen en ach … Maar de 400 dirham die ze ervoor vraagt :-S We geven 100 vast nog veel te veel, maar we hebben het er voor over.

Na hetzelfde restaurant opgezocht te hebben voor een glaasje muntthee gaan we op weg richting ons hotel, we zijn moe.

We gaan lekker slapen!

1. Conny:
    24 april 2009
    Hoi Manon.
    Met de moeder van Arnoud en Martin.
    Aangezien ik eind mei ook naar Marokko ga vind ik het leuk om jouw reisverslag te lezen.
    Miisschien vind ik nog leuke tips.
    Groetjes.