dag 7

26 april 2009 - El Jadida, El-Jadida, Marokko

Rabat – Chella - Casablanca – El Jadida

We zijn weer vroeg wakker en het weer is slecht, het waait hard en het regent. Ik heb slecht geslapen weer maar het gaat wel. We ruimen onze koffer in en gaan weer op pad. Denken we :-S waar is de auto??? Bij navragen door mij bij het hotel en door Marko bij een agent blijkt dat onze auto weggesleept is en om de hoek zal staan, waarom weten we niet, maar alle auto’s in de hele straat zijn ineens weg. Sucht … ik begin het gevoel te krijgen dat ik naar huis wil, ik begin iedereen thuis ineens ontzettend te missen en moet echt ff flink doorbijten om het niet op een janken te gaan zetten. Ik voel me moe, maja tis maar een dag en zoals Frans me al smste ;-) na regen komt zonneschijn!!

Door de regen hebben we weinig zin meer om hier te blijven en gaan de zon (hopelijk) opzoeken. We willen nog langs het palais Royal maar omdat we bij een poort niet verder mogen hebben we zoiets van dan gaan we wel :p Wel wil ik heel graag naar Chellah de necropool (dodenstad) ten zuiden van Rabat. We rijden erheen en halen onderweg nog even een heerlijk croissantje als ontbijt.

Chellah

Chellah bestaat uit de Merinidische dodenstad en de ruines van de Romeinse stad Sala Colonia. Als we er aan komen regent het nog dus we zetten de auto neer en eten eerst ons croissantje op. Het stopt weldra met regenen en we zijn wel nieuwsgierig geworden naar wat er zich achter die oude muren met grote poort bevindt. We betalen bij de ingang en we lopen een pad af wat langzaam naar beneden loopt. We horen veel geluiden van vogels en al snel zien we dat er honderden vogels (een kleiner soort witte reigers) in de bomen zit. Niet alleen dat, ook heel veel ooievaars hebben hier hun nest. Het lijkt er door de bui wel een regenwoud en zijn nu even blij dat het net zo hard regende. Het is er prachtig. De ruines krijgen een nog meer mysterieuze uitstraling en de glimmende bladeren van de talrijke planten schitteren door de inmiddels doorgekomen zon. Het zijn zulke mooie plaatjes dat we blijven schieten met onze fotocamera. De vogels, de stenen van de ruines en de planten, allemaal even mooi. We hebben geluk dat we ook zo vroeg waren want we zijn in eerste instantie de enige toeristen en dat is best lekker rustig, anders gaat de mystiek er al snel van af.

Na deze prachtige dodenstad gaan we richting Casablanca. Als eerste gaan we richting de haven, Marko had graag wat van gezien van wat ze zeggen de drukste haven van Marokko te zijn maar overal staat er een grote dikke muur dus we geven het op. Hierna gaan we naar de Hassan II moskee en die is niet te missen, wat is die groot zeg :-S Hij staat er prachtig in de zon aan de oceaan. Hier gaan we even picknicken op een muurtje en bekijken ondertussen rustig de moskee. We wilden eigenlijk wel naar binnen maar komen tot de ontdekking dat we de entree te duur vinden en slaan het over. De buitenkant op zich is al het mooist wat er is van de moskee. We rijden verder en volgens de reisgids die vrij nieuw is is een gedeelte van de stadt het begin van de duurdere wijk helemaal in verval, zonde hoor.

Het komt waarschijnlijk door de film die ik al een paar keer heb gezien met Ingrid Bergman en Humprey Bogart en de zwarte pianist tegen wie wordt gezegd … play it again Sam ;-) maar behalve de immens grote Hassan II moskee is Casablanca volgens ons een te grote niet meer in de hand te houden stad, je mist het gezag van agenten die we overal veelvuldig hebben gezien behalve in deze grootste stad van Marokko. We worden haast aangevallen door een oudere man die ons uit begint te schelden en we beginnen de stad zat te worden, we gaan ervandoor, het voelt hier niet goed dus wegwezen!!

We besluiten om hier niet langer te blijven en lekker door te rijden naar El Jadida, we vinden de weg wat helaas niet de snelweg blijkt te zijn maar zo zie je wel weer leuke dorpjes en ach af en toe een langzaam vrachtwagentje inhalen is niet zo erg ;-) Na nog geen 100 kilometer komen we aan in El Jadida en het bevalt ons gelijk een stuk beter. Het plaatsje wat aan de kust ligt heeft een prettige sfeer, we vinden al snel een betaalbaar net hotel en hebben ook nog eens stiekum draadloos internet ;-) de dag eindigt beter dan dat ie begon. We gaan zo lekker nog langs de boulevard struinen, de medina bekijken en dan lekker een hapje eten!

1. Frans:
    26 april 2009
    Zo dan...vandaag staat zelfs alweer online. Dat doen jullie goed!!! Kan ik een voorbeeld aan nemen ;)
    Moskee was best mooi van binnen hoor...jullie mogen best nog wat foto's komen kijken ;)
    Jullie hebben volgens mij het rondje er bijna op zitten..toch?
  2. Oppas oma:
    26 april 2009
    Jesse had donderdag een mooi berichtje naar jullie gemaakt, helemaal zelf getypt. Maar ik zie het niet in jullie verslag staan, dus het is blijkbaar niet doorgekomen. Nou, morgen nog maar eens proberen.
    Mooi reisverslag en wat zien jullie veel. Tot gauw
  3. Van Dattum:
    27 april 2009
    Het valt mij op dat moslims geen geld mogen kopen (lenen tegen rente) maar dat ze wel zoveel mogelijk munt uit hun geloof mogen slaan, blijkbaar.

Een leuk spelletje voor onderweg is misschien autobingo. In een vierkantje van 3x3 hokjes (of 4x4) schrijf je dan dingen die je al rijdend kunt tegenkomen, zoals een Boulevard Hassan I, II, III, IV, V of VI of bijvoorbeeld een moskee van Hassan I, II, II, IV, V of VI.
    De eerste met een volle kaart is de winnaar.

Maar een alfabetspelletje in het Arabisch is natuurlijk ook leuk. Niet waar Jesse? :-P
  4. Van Dattum:
    27 april 2009
    Als echte filmliefhebber moet jij toch weten dat "Play it again, Sam" de beroemdste mis-quote is die er bestaat, Manonnetje ;-)

Wat er werkelijk wordt gezegd is:

Ilsa: Play it once, Sam. For old times' sake.
    Sam: I don't know what you mean, Miss Ilsa.
    Ilsa: Play it, Sam. Play "As Time Goes By."
    Sam: Oh, I can't remember it, Miss Ilsa. I'm a little rusty on it.
    Ilsa: I'll hum it for you. Da-dy-da-dy-da-dum, da-dy-da-dee-da-dum...
    Ilsa: Sing it, Sam.